GG Next

Vernieuwen en innoveren

Een frisse wind

Geplaatst op: 3 november, 2019

“When the winds of change blow, some people build walls, and others build windmills”.

Dit oude Chinese gezegde kwam ik onlangs tegen, en het zette me aan het denken. Hoe komt het dat de ene mens verandering ziet als gevaar, terwijl de ander er juist inspiratie door krijgt? Waarom schiet de een acuut in de verdediging bij een voorstel, terwijl een ander staat te popelen om aan de slag te gaan? En kom je als ‘hakken-in-het-zand-type’ ter wereld? Of wordt je zo?

Het lijkt er op dat we wel een voorkeur-standje hebben: de een zal ‘default’ tegensputteren, en is meer geneigd een waarschuwend vingertje op te steken. De ander krijgt meteen een ‘boost’ van een nieuwe omgeving, en loopt over van ideeën en enthousiasme. Je zou dan ook kunnen veronderstellen dat je alleen maar succes hebt met verandering of vernieuwing bij een beperkte groep mensen. Toch zijn maar enkelen van ons helemaal niet te bewegen tot verandering. Vrijwel iedereen koopt regelmatig een nieuwe outfit, een nieuw bankstel of een nieuwe telefoon. En lang niet altijd omdat de oude kapot of versleten is. Nee, we hebben zin in wat anders! Om de zoveel tijd geven we onze kamer een nieuw kleurtje, nemen een nieuw kapsel of we zetten de tuin op zijn kop. Daar krijgen we energie van, we worden er blij van!

Blijkbaar lukt het dus toch om mensen te laten veranderen, om iets nieuws te doen. Hoe komt dat dan?  Reclame is er zeker een van de externe ‘triggers’: TV of internet weten ons aan te zetten tot kopen, of tot verbouwen. Maar ook verandering van seizoen zet vaak de knop om: we krijgen opeens zin een make-over van onszelf, ons huis, onze tuin. Of we willen onszelf onderscheiden, iets bijzonders te vertellen hebben op een verjaardag of bij de vrijdagborrel. Dus gaan we op een avontuurlijke vakantie na jaren op de camping te hebben gezeten. We gaan trainen voor de marathon, of kopen een motor. Op die enkele uitzondering na hebben we dus wél allemaal verander-genen! Dan kunnen we ook die ingeslapen afdeling in beweging krijgen, of die ‘ja-maar’-medewerker tot een nieuwe werkwijze over halen!

Het wordt dan de sport om als manager of ondernemer de juiste ‘triggers’ te vinden. Welke woorden of acties zijn voor je medewerker motiverend? Wanneer gaat je service monteur fluitend naar zijn volgende klus, waar krijgt je binnendienstmedewerker energie van? Wat appelleert aan hun verlangen naar onderscheidend vermogen, waar vertellen ze trots over? Dus probeer eens wat uit, en let op wat wel en niet werkt: waar genereer je weerstand, en waar worden je mensen blij van? Geen grote reorganisaties of jarenlange verandertrajecten, maar regelmatige aanpassingen in de werkwijze, of in de werkomgeving. Geen megaproject, maar kleine aanpassingen. Kijken wat werkt. Bijstellen waar nodig. Maar in elk geval van tijd tot tijd een frisse wind door de tent, zodat iedereen er aan gewend raakt dat er veranderingen plaats vinden. Dan worden er geen muren gebouwd, maar windmolens!

← Terug naar overzicht